preloder

Napozás

Kopcsák Emese

A napfény gyógyító hatása évezredek óta ismert, azonban a Földünket érő napfény alkotó különböző sugaraknak más-más, nemcsak gyógyító hatása van az emberi szervezetre. A napfényben lévő káros sugarak az ózonréteg elvékonyodásával egyre nagyobb százalékban érik a Földet. Évről évre egyre több bőrrákos beteget diagnosztizálnak az orvosok és az öregedéssel kapcsolatos bőrkárosodásért is kb. 80%-ban a napfény okolható, a maradék 20% a természetes öregedés, genetikai adottságok és egyéb életmódbeli szokások számlájára írható. A napsugárzás okozta bőrkárosításról mindenki saját magán meggyőződhet, ha a napfénynek kitett arc-, nyak- kezek-, dekoltázs bőrét összehasonlítja a ruhával többnyire fedett bőrrésszel. Ráncosabb, sötétebb-, világosabb foltokkal, erekkel tarkított bőrt láthat a sima, kevésbé ráncos bőrhöz képest. Bőrünkre az UV sugarak jelentik a legnagyobb veszélyt, mivel ezeknek a sugaraknak vannak a legintenzívebb biológiai hatása. Pozitívuma, hogy D3-vitamint képez a bőrben, fokozza a vérképző szervek működését, javítja a szervezet általános állapotát, növeli az immunitást.

A bőr összegzi az élete során elszenvedett bőrkárosodásokat és nem felejt!!!

Ha valakit élete során túl sok napfénykárosodás (napégés) ér, egy idő után kimerül bőrének védekezőképessége és a DNS károsodás hatására először elszarusodási zavarok keletkeznek a hámban, majd később bőrrák alakul ki.

Ezért fontos, hogy MINDIG fényvédővel ellátott hidratáló krémet használjuk az arcunkra és lehetőleg a testápolónk is a védelemhez szükséges faktorszámú legyen.

A fényvédő faktor azt jelenti, hogy alkalmazása esetén annyiszor hosszabb ideig tartózkodhatunk a napsugaraknak kitéve a leégés elkerülésével. Viszont nem árt tudni, hogy ez is egyénenként eltérő, hiszen az egyes bőrtípusok fényérzékenysége más és más.

1-es típus:

Világos bőr, szeplők, világos szem, vörös haj, sohasem barnul, mindig leég. Napégésig eltelt idő védelem nélkül kb. 10 perc.

2-es típus:

Világos bőr és szemek, szőke haj, néha lebarnul, gyakran leég. Napégésig eltelt idő védelem nélkül kb. 10-20 perc.

3-as típus:

Barna szemek, közepes barna bőr, sötét hajszín, mindig lebarnul, néha leég. Napégésig eltelt idő védelem nélkül kb. 20-30 perc.

4-es típus:

Sötét, kreol alap bőrszín, sötét haj, mindig és rendkívül gyorsan lebarnul, nem hajlamos leégésre. Napégésig eltelt idő védelem nélkül kb. 60 perc.

A dermatosis solaris, vagyis a leégés, a napozás követően 2-6 órán belül jelentkezik, maximumát 24 óra múlva éri el, majd néhány nap múlva hámlás követi és 2-3 hónapos pigmentációval gyógyul. A leégés mértéke függ a bőrtípustól és a napfény erősségétől, ezek alapján az egyszerű bőrpírtól, ödémától és hólyagképződésig terjedhet, mely már óriási szeplőket, maradandó pigmentációt hagy maga után. Ennek kiváltója általában az UVB sugarak.

Az UVA tartományról sokáig azt hittük, hogy veszélytelen, hiszen kis mennyiségben fokozzák a csontképződést és aktiválják immunrendszerünket, de a bőr idő előtti öregedését (photo-aging) is „ő” okozza. Ma már tudjuk, hogy ennek a sugarai mélyebbre hatolnak és a károsító hatás nem a hámban, hanem lejjebb, az irhában jelenik meg. Ezt visszafordíthatatlannak tartják a bőrgyógyászok. A kötőszöveti rostok és főleg az elasztikus rostok feltöredeznek, rendezetlenek lesznek, elpusztulnak. Ennek hatására a bőr öregebb kinézetű, ráncos lesz. Az UVA sugarak tehetőek felelőssé a napallergia, a polimorf fénydermatózis, a Mallorca-acne és a különböző pigmentációk kialakulásáért is. Sőt az UVA sugarak az UVB sugarak károsító hatását is felerősítik. Az UVB sugarak nagy energiájúak és a bőrben elnyelődve szabad gyökök és gyulladáskeltő fehérjék keletkezését segítik elő. A szabad gyökök hatására a bőrben a sejteken genetikai anyagát, a DNS-t is károsodás éri.

FONTOS!!!

A fényvédőt legalább fél órával azelőtt kell felvinni a bőrünkre, mielőtt egyáltalán a napra mennénk, mert időbe telik, amíg beszívódik a bőrbe és beindítja a védekező folyamatokat. Sokan addig égnek meg, amíg elsétálnak az úti célig, és ott már hiába kenik be magukat, a baj már megtörtént.

A mai modern napvédők a különféle fényvédő „technikákat” ötvözve alkalmazzák, általában tartalmaznak fizikai fényvédőt, melyek szétszórják, visszaverik a bőrünkre vetülő fényt, illetve kémiai fényvédővel is rendelkezek, melyek elnyelik, semlegesítik mind az UVA és UVB hullámhossz tartományába eső sugarakat is.

NE FELEJTSÉTEK!!! NAPOZNI SZABAD, csak okosan kell ezt is csinálni!!!

  • Kerüljük a legerősebb napsugárzási időszakot. Nyáron 10-15 óra között, ha lehet, ne a szabadban tartózkodjunk, vagy ha mégis kint szeretnénk lenni a jó levegőn, akkor ezt árnyékban tegyük.
  • Ha gyógyszereket szedünk, nézzük meg, hogy nem tartalmaznak-e fényérzékenyítő anyagokat.
  • Bizonyos növények illóolajai, parfümök a bőrre kerülve napfény hatására fokozott pigmentációt, sőt gyulladást is okozhat.
  • Használjunk naponta fényvédőt! Minimum 15 faktorosat, de néha még magasabb faktorú fényvédelemről ajánlott gondoskodnunk.

Napozás szabályai!

(melyek nemcsak arra az esetre szólnak, vagy nemcsak akkor érdemes betartani, amikor strandolni megyünk, hanem minden olyan esetre, amikor bőrünket érheti napsugár, akár munkába menet, teregetés közben, télen-nyáron egyaránt)

  • Ne napozzon senki évente 50 óránál többet, beleértve a szoláriumban töltött időt is!
  • FONTOS a fokozatosság, fokozatosan szoktassuk bőrünket a napsugarakhoz, és a mértékletesség, másfél óránál többet ne napozzunk!
  • A szolárium csak UVA sugarkat bocsát ki, így nem készíti fel a bőrt az UVB sugarak támadására!
  • Bőrünket a megfelelő fényvédőszerrel a napozás megkezdése előtt legalább 30 perccel kenjük be! Időbe telik, hogy beinduljanak a védekező folyamatok. Sokan akkor égnek meg, amíg lesétálnák a strandra!
  • 3 év alatti gyereket egyáltalán ne napoztassunk!
  • A gyermekek számára magas fizikai fényvédő tartalmú napkrémet vásároljunk, emellett kis sapkával, könnyű, szellős ruhával óvjuk bőrüket!
  • Délelőtt 11 és délután 3 óra között TILOS napozni! Ha mégis a szabadban szeretnénk tölteni ezt az időszakot is, akkor azt tegyük árnyékban!
  • Fogyasszunk a megszokottnál nagyon mennyiségű folyadékot!
  • Napozáskor jó, ha kerüljük az alkohol tartalmú italok fogyasztását!
  • Minden napozás után használjunk nyugtató, hidratáló, tápláló hatású krém, testápolót!
  • Vizes bőrrel nem ajánlott a napozás, mivel vízcseppek apró nagyítóként működnek és fokozzák a napégés veszélyét!
  • Csak letisztított bőrrel napozzunk! Strandolás előtt távolítsuk el a sminket, mossuk le bőrünkről a parfümöt és az izzadságátlót is mielőtt felvinnénk a fényvédőt!
  • Egyes gyógyszerek fényérzékenységet okozhatnak, fotoallergiás reakciót válthatnak ki a bőrön, így ilyen esetben nemcsak a napozást, de a szoláriumoz használatát is mellőzni kell. A betegtájékoztatót mindig alaposan nézzük meg, amikor új gyógyszert kapunk!
  • Fényvédő ételek fogyasztásával is fokozhatjuk a napfénytűrésünket! Ilyen ételek a sárga-piros gyümölcsök, zöldségek!
  • Kerüljük a fűszeres ételek fogyasztását!
  • A nap hatására gyakran előjön a herpesz azoknál, akikben lappang a vírus! Ezért Nekik érdemes fokozottan figyelni a magas faktorszámú termékek használatára az adott területen is!
  • Mivel bizonyos növények nedvei is fényérzékennyé tehetik a bőrt, ezért soha ne feküdjünk közvetlenül a fűre!
  • Terhesség esetén az addig megszokottnál erősebb fényvédelemről kell gondoskodnunk, hiszen az együttes hormon és napfényhatás nagyobb valószínűséggel vezethet májfolt kialakulásához!
  • Napszemüveg, kalap, vagy sapka használata javasolt! Még az autóban is, hiszen az autók ablak üvege az UVB sugárzás 70%-át átengedi, de a tengervíz is csak a sugarak 50%-át nyeli el 1 m-es mélységben!
  • A legkönnyebb leégni városnézés, sétálás, teregetés, munkába menet, bevásárlás közben, hiszen sokan ilyenkor egyáltalán nem látják el fényvédelemmel testüket, sőt, vannak, akik arcukat sem.
  • Egyes textíliák a napsugárzás 50%-át átengedik, a sötét színek nyelik el a legjobban a sugarakat, de fontos, hogy nedvesen csökken a ruhadarab védőhatása!
  • Rozáceás, vagy arra hajlamos, illetve a zsíros bőrűek ne használjanak olaj tartalmú napozószereket!
  • 2 hetente radírozzuk le egész testünket testpeelinggel, vagy lufa szivacs segítségével!
  • Napozótermékek választásánál ne az ár határozza meg a döntést, használjunk professzionális, jó minőségű, bőrünknek megfelelő termékeket!
  • Bőrünk összegzi az élete során elszenvedett károsodásokat, és NEM FELEJT! Ezért is fontos, hogy vigyázzunk a leégéssel.
  • Figyelnünk kell rá, hogy a víz felszíne visszaveri és megduplázza a napsugarakat.
  • SOHA ne fújjunk közvetlenül a bőrünkre parfümöt, bizonyos illóolajos készítményt, mivel a bőrre kerülve napfény hatására fokozott pigmentációt, sőt gyulladást is okozhat.

 

Napozó termékcsalád mindenki számára megoldást nyújt, minden igényt kielégítően.